Home Myter & Sagor Boldhome Bugle Utsikten från Boldhome, 1627 ST

Utsikten från Boldhome, 1627 ST

83
0
Jar-eel, Harrek the Berserk, and Argrath
Jar-eel, Harrek the Berserk, and Argrath

Rapport från Hastur till Apple Lanes thegn

Hastur the Lawspeaker Chief Priest of Lhankor Mhy. Male, age 45. Ernaldoring clan
Hastur the Lawspeaker Chief Priest of Lhankor Mhy. Male, age 45. Ernaldoring clan

Argrath hyllades till prins på dag 88 av 1627 ST. Argrath tände imponerande Flame of Sartar och alla stammar och präster accepterade honom som Orlanth Rex.

Han har många saker att ta hand om, för att inte tala om att han ännu inte har accepterats av Colymar, även om vissa hävdar att Leika överspelar sin hand.

 

Militära angelägenheter

Lunar Coders rides again
Lunar Coders rides again

Lunar Empire är redan på återhämtning efter Dragonrise och nomadinvasioner. Den röda kejsaren kommer säkerligen att försöka återta sin auktoritet över Dragon Pass. Detta innebär att slåss mot Imperial College of Magic och Cavalry Corps – mycket farligare och skickligare än den infödda Tarsh Corps som leds av kung Pharandos.

Ingen sartaritarmé har någonsin kunnat stå emot månarmén ledd av den röda kejsaren – få i historien har någonsin gjort det.

Att besegra Lunar Empire måste vara Argraths högsta prioritet – och det verkar vara en nästan omöjlig uppgift.

Traditionellt är den sartaritiska armén mestadels milis som tas ut av städerna från stammarna och mönstar av före skörden. Argrath kan dock räkna med två ytterligare grupper:

Bison cavalry
Bison cavalry
  1. Praxiska nomader som kan leva av landet (men behöver regelbundna tillfällen att söka föda och plundra)
  2. Följeslagare och äventyrare, som behöver betalas eller ges ämbeten och länder i erövrade områden, eller som tjänar av religiös tro eller ren fanatism. Detta inkluderar Twin Spears, Bullocks och Sword Brothers, såväl som de magiska enheterna i den begynnande Sartar Magical Union.

Dessa nya styrkor är till stor del av veterankavalleri, vilket förvandlar en traditionell svaghet i Sartars arméer till en styrka. Problemet med dessa två grupper är att de måste hållas aktiva – Argrath kan inte avfärda dem. Detta betyder att om inte månarmén snart kommer till Sartar, kommer han att behöva ta kriget till dem.

Sun Dome Temple är tillgängligt som en källa till högkvalitativt och disciplinerat infanteri, men de är mycket dyra och Rurik Runespear är upptagen med att konsolidera sitt styre och avvärja hot från Kitori.

Argrath potentiellt få hjälp av Harrek the Berserk och hans Wolf Pirates – en mycket kraftfull militär styrka som redan har besegrat Lunar Army. Men Harrek orsakar för närvarande problem i Holy Country och hans pris är sannolikt högre än vad Boldhomes tomma skattkammare har råd med.

Civilrättsliga frågor

Dragon Pass E5 – Dundealos
Dragon Pass E5 – Dundealos

Argrath har nominellt stöd från alla stammarna (även Alda-Chur och Alone), men de flesta är resignerade för hans styre snarare än entusiastiska.

Han kan räkna med stöd från Colymar, Alda-Chur, Alone, Swenstown, Wilmskirk, och Dundealos-Poljoni. Men för resten måste han hylla, muta och uppvakta.

Argrath har dock sin egen militär som är lojal mot honom. Det är en fördel som ingen prins någonsin har haft.

Det första han behöver göra är att få städerna och stammarna att arbeta tillsammans igen. Argrath har ingen personlig fejd eller klantvist med någon av stammarna – en annan fördel han har framför Kallyr (samtidigt saknar han djupt stöd i de flesta av stammarna, av samma anledning). Ersättning och rättvisa för ankorna är nödvändig, och kommer troligen att komma ur Argraths personliga ekonomi (se nedan).

För det andra måste Argrath återställa ordningen och få igång handelsvägarna och köpmanskaravanerna. Det innebär att hantera banditer, stoppa fejder och göra det klart att karavanerna står under hans personliga skydd. Det innebär också att reparera vägar, stödja marknader osv.

Argrath Companions: Sir Narib, Elusu the Trickster, Muratik Ironeye, Tarkala the Lover, Annstad of Dunstop, and Orlaront Dragonfriend
Argrath Companions: Sir Narib, Elusu the Trickster, Muratik Ironeye, Tarkala the Lover, Annstad of Dunstop, and Orlaront Dragonfriend

Argrath har många följeslagare och rådgivare som mycket av detta arbete delegeras till. Vissa är nära vänner (särskilt från hans resa runt det Homeward Ocean), men de flesta har inte något förhållande till prinsen förrän nu, Argrath har inte bott i Sartar på över ett och ett halvt decennium. Att hitta rätt personer att delegera befogenheter till är ett brännade problem.

Religiösa frågor

Wilmskirk var mallen för alla Sartars städer. Det anlades först, 1476 ST, med staden byggd runt sitt stora utomhustempelkomplex till Orlanth Rex i centrum. Det är det religiösa centrumet för södra och västra Sartar, mycket mer än det sömniga Clearwine Fort. Detta är Jrusteli-planen, som används av kolonierna i Middle Sea Empire, anpassad av Sartar och Wilms för de städer som Sartar grundade. Wilmskirk är den första staden som resenärer från Holy Country möter, och staden är vacker, med statyer och tempel gjorda av sten, och rymlig - nästan en tredjedel av staden tas upp av tempelkomplexet. Wilmskirk är också geografiskt vacker, med snötäckta Quivin Mountain bara 20 km bakom sig. Wild Mountain är ännu närmare, kanske halva avståndet. Även om Wilmskirk är ett viktigt religiöst, handels- och kulturellt centrum, har Wilmskirk en liten befolkning, bara cirka 2500 personer, ungefär lika stor som Jonstown.
.

Argrath har det entusiastiska stödet från Orlanth Adventurous-kulten, och han baserar sina handlingar på Orlanth Adventurous. Han stöder alla de Seven Lightbringers, särskilt Eurmal-kulten. Han uppvaktar även stöd från Humakt och Storm Bull.

Argrath är en känd experimentell heroquester, har vandrat på Hero Plane och har blivit utsatt för många magiska hemligheter från andra länder (Prax, Teshnos, Pamaltela, Malkioni, God Learner, etc.). Han är fast besluten att få de magiska specialisterna från många kulter och traditioner att arbeta tillsammans för att göra saker som enskilt skulle vara omöjliga.

Tidigt under sin regeringstid talade Argrath med dragonewts från High Wyrm på Trade Site. Han stödjer ansträngningarna att kommunicera med drakarna. Argrath är öppet nyfiken på alla de äldre raserna och uppmuntrar interaktion och handel med dem.

Argrath har placerat de befintliga månkultisterna i Sartar under hans skydd. Han är känd för att ha flera Lunar-rådgivare – inklusive Estal Donge, som är lillasyster till prins Pharandos, och de två Fazzursonerna, Onjur och Annstad. Han har också minst en Malkioni-rådgivare, Mularik Ironeye. När Argrath konfronteras med detta påpekar han att Orlanth arbetade med Strange Gods – borde he göra något mindre?

Finanser

Att återställa rikets finanser är högsta prioritet. Kallyrs skatter är borta och Boldhome är pankt. Vägavgiftsintäkterna har minskat till mindre än 500 talanger under det senaste året (förmodligen mycket mindre). Bidrag från stammarna och städerna kan höja kanske ytterligare 200-250 talanger.

Argrath was 31 when he became Prince His coin emphasizes his break with the past
Argrath was 31 when he became Prince His coin emphasizes his break with the past

Lyckligtvis kan Argraths nomadallierade matas på de rika gräsmarkerna i Donalf Flats och Wulfsland. Liksom Magic Union är dock Swordbrothers och Twin Spears dyra.

Köpmän måste skyddas, marknader stödjas, banditer elimineras och fejder upphöra. En del av det kan finnas i Sartar, men att verkligen åtgärda problemet innebär att man återställer ordningen i Holy Country. Att skaffa spannmål, uppmuntra handel och ekonomiska bidrag innebär att man utarbetar ett avtal med Esrolia.

Vilket innebär att komma på vad man ska göra med Argraths gamle följeslagare, Harrek the Berserk och Wolf Pirates. Till skillnad från för bara två år sedan måste Royal Ring se mycket längre än bara Dragon Pass. Boldhome måste ständigt hålla ögonen på en lång lista av människor:

Red Emperor

Det verkliga hotet mot Sartar är den röda kejsaren, som aldrig kommer att acceptera förlusten av Dragon Pass och vars resurser snabbt återhämtar sig från de senaste två årens turbulens. Boldhome behöver samla in så mycket information som behövs om honom, hans rörelser och hans hushålls. Köpmän, spioner, vad som helst. Skicka en delegation till Glamour!

Jar-eel Marches Forth from Mirin’s Cross
Jar-eel Marches Forth from Mirin’s Cross

Jar-eel the Razoress

Av allt att döma är hon den mäktigaste hjälten i månriket och är ansvarig för nomadinkräktarnas nederlag. Hon är en mycket mer erfaren heroquester än Argrath och till synes kapabel till vad som helst. Hon kommer sannolikt att vara en del av imperiets försök att återerövra Dragon Pass.

Kung Pharandos

The King of Furthest är en liten spelare och beroende av den röda kejsaren. Han kan vara det enklaste sättet att få information om vad som händer i Glamour, och det är säkert lättare att få information från Furthest than Glamour.

Estal Donge

Lunar Ways sändebud till Boldhome, hon slits mellan sin lojalitet mot sin bror och sin farbror Fazzur. Hon är en viktig informationskälla och även om hon inte är att lita på är hennes närvaro ändå en värdefull tillgång.

Queen Samastina

Drottningen av Esrolia, hon är en nödvändig och ovärderlig allierad, som är oförmögen att hjälpa Boldhome så länge hon plågas av Harrek the Berserk.

The Feathered Horse Queen

Precis som det var för Sartar och Tarkalor, är Grazelands prästinna-drottning potentiellt en nyckelallierad eller en dödlig fiende till Sartar – hon måste uppvaktas till varje pris.

The Inhuman King

Dragonötterna måste neutraliseras som månens legosoldater och bör helst göras allierade.

Harrek the Berserk

Argraths vän och tidigare följeslagare, Harrek, har kastat Holy Country i total kaos, och tills det är åtgärdat är rikets utsikter dystra.